7 najznačajnijih razlika između digitalnog i tradicionalnog marketinga

Gotraffic author

Matea Viher

15 April 2021 | Česta pitanja

7 najznačajnijih razlika između digitalnog i tradicionalnog marketinga

Marketing je u današnjem svijetu postao neizbježan. 

S jedne strane imamo tradicionalne oblike marketinga s kojima se susrećemo na televiziji, plakatima, radiju i u tiskanim medijima. 

S razvojem interneta u mix se uključio i digitalni marketing koji osim oglasa na tražilicama i društvenim mrežama uključuje i sve aktivnosti na vašim web stranicama, SEO optimizaciju, slanje newslettera, native oglašavanje i još mnoge segmente. 

Kao što je jasno na prvi pogled glavna razlika između digitalnog i tradicionalnog marketinga je upravo medij kroz koji se komunicira marketinška poruka. Dok se tradicionalni marketing koristi tradicionalnim medijima poput časopisa i novina, digitalni marketing koristi digitalne medije, poput društvenih medija ili web stranica.

Osim očitog digitalni i tradicionalni marketing razlikuju se na još nekim poljima. 

traditional vs digital marketing

U nastavku članka donosimo vam popis najbitnijih razlika. 

1. Targetiranje publike

Targetiranje publike pojam je koji je u marketing ušao upravo razvojem digitalnog marketinga. 

Zašto?

Jer digitalni marketing omogućuje precizno targetiranje publike prema demografiji, interesima. važnim životnim događajima, lokaciji na kojoj se nalaze i slično – mogućnosti su zaista raznolike. No, najbitnije je što one znače za oglašivače, a to je prilika da usmjere svoje marketinške napore isključivo na ljude za koje su procijenili da će biti najzainteresiraniji za njihove proizvode i usluge. 

Ovakva preciznost targetiranja omogućuje oglašivačima da prikazuju oglase i korisnicima koji su posjetili njihovu stranicu ili aplikaciju – ova vrsta targetiranja naziva se remarketing

Na taj se način potencijalni klijenti koji su zainteresirani za ponudu, ali se nisu odvažili na konverziju (kupnju, slanje upita i sl.), podsjećaju na ponudu i potiču na ponovnu akciju.

S druge strane, tradicionalni marketing je masovan i jednim oglasom možete dosegnuti velik broj ljudi no zapravo nemate kontrolu niti povratnu informaciju o tome tko zaista vidi vaše oglase. 

Također, tradicionalni marketing je vrlo često prostorno ograničen na lokaciju na kojoj poslujete dok digitalni marketing omogućuje da se oglašavate na svim svjetskim tržištima ako su vaši proizvodi i usluge tome namijenjeni. 

targetiranje publike

2. Kontrola nad oglasima

Tradicionalni marketing ovisi o promotivnim metodama koje se jednom izvršene ne mogu ažurirati. Bez obzira radi li se o statičnom tekstualnom oglasu u lokalnim novinama ili televizijskoj reklami, morat ćete postaviti novi oglas koji će zamijeniti stari u slučaju bilo kakve promjene.

I za sve to će vam trebati posredstvo treće strane koja je zadužena za oglašavanje u pojedinom mediju. 

Ovo se možda na prvu ne čini velikim čimbenikom, ali dugoročno donosi veliku razliku.

Na primjer, recimo da ste postavili oglas u časopisu koji promovira najnoviji mobitel. Platili ste oglas i on je isprintan, ali ste u međuvremenu napravili veliko ažuriranje sustava koje donosi značajna poboljšanja. U ovom slučaju ne možete promijeniti oglas i komunicirati promjene potencijalnim kupcima. 

S druge strane, digitalni marketing omogućuje vam da mijenjate oglase kad god mislite da je potrebno – brzo, jednostavno i bez velikog zastoja u oglašivačkim kampanjama. Potrebno je samo kratko vrijeme za odobrenje novog oglasa i već komunicirate još bolju poruku prema svojim potencijalnim kupcima. 

kontrola nad oglasima

3. Personalizacija oglasa

Nastavno na kontrolu nad oglasima, personalizacija oglasa je također jedna velika razlika između digitalnog i tradicionalnog marketinga.

S obzirom da je tradicionalni marketing masovan zapravo prikazujete isti oglas velikom broju ljudi, dok s digitalnim marketingom možete segmentirati publiku i prikazivati svakoj pojedinoj skupini personalizirane oglase.

To je bitno jer prema istraživanjima, čak 86% potrošača tvrdi da personalizacija utječe na njihovu odluku o kupnji, dok je njih 25% izjavilo kako personalizacija značajno utječe na njihovu odluku o kupnji.

4. Pojedinosti o cijenama

Na višoj razini, ne može se poreći učinkovitost tradicionalnih oblika marketinga pri oglašavanju različitih popusta, akcija i posebnih ponuda. 

No, prepreka se javlja pri komuniciranju pojedinačnih opcija cijena. Naravno, ako ste u mogućnosti isprintati vlastiti katalog i podijeliti ga na adresama ljudi to je dobra opcija za prikaz pojedinačnih cijena proizvoda. S druge strane, u ostalim medijima uvijek ćete biti ograničeni oglasnim prostorom koji vam neće dopustiti komuniciranje svih cjenovnih opcija svih proizvoda.

Digitalni marketing, pak, omogućuje vam da korisnike dovedete na svoju stranicu na kojoj je pregledno prikazana cijela vaša ponuda s pripadajućim cijenama. Također, moguće je kreirati kampanje i oglase u kojima ćete direktno komunicirati cijene pojedinih proizvoda i usluga.

pojedinosti o cijenama

5. Mjerenje rezultata

Masovnost tradicionalnog marketinga, činjenica da ne znate tko je vidio oglase i kada čini tradicionalni marketing vrlo teško mjerljivim, a samim time je i interpretacija rezultata znatno teža.

Kampanje digitalnog marketinga omogućuju da sa sigurnošću znate koliko su uspješne – koliko puta se oglas prikazao, koliko je ljudi na njega kliknulo, kolika je potrošnja, koliko je konverzija ostvareno.

Nadalje, moguće je pratiti i ponašanje korisnika na web stranici kako biste vidjeli koliko se zadržavaju na njoj nakon klika na oglas, gledaju li samo stranicu koja im se otvorila ili istražuju dalje, gdje se najviše zadržavaju, što ih najviše zanima i slično.

Posljedično tome, digitalni marketing omogućava brzu reakciju na loše rezultate i izmjenu kampanja kako biste usmjerili budžet na ono što funkcionira ili pokušali popraviti na ono što ne funkcionira. 

mjerenje rezultata

6. Interakcija s potencijalnim kupcima

Komunikacija tradicionalnog marketinga većinom je jednosmjerna (osim u slučaju telemarketinga) i ne omogućava povratne informacije korisnika niti postavljanje pitanja o proizvodu ili usluzi kako odgovor na oglas.

Suprotno tome, digitalni marketing omogućuje veću interakciju između korisnika i tvrtke – bilo putem društvenih mreža, chata na web stranici ili nekog od direktnih oblika komunikacije kao što je direktni telefonski poziv. 

Na ovaj način, povećava se mogućnost kupnje jer korisnik može brzo dobiti željene informacije i odlučiti se na kupnju. 

7. Cijena oglašavanja

Najveću stavku ostavili smo za kraj, a to su naravno troškovi oglašavanja. 

Već se godinama priča o cijenama televizijskih reklama u Hrvatskoj. Struka ima računicu po kojoj je za uspješnu kampanju na TV-u potrebno čak sdam tisuća eura. Troškovi se mogu smanjiti boljim targetiranjem, odnosno prikazivanjem reklama uz specijalizirane emisije koje potencijalno gleda vaša ciljana publika, ali i u tom slučaju troškovi su između 50 i 50 tisuća eura.

Generalno, tradicionalni marketing traži veće izdatke u čiju efikasnost ne možete biti sigurni odmah nego tek nakon iscrpne analize po završetku kampanje. 

Cijene u tradicionalnom marketingu većinom diktiraju treće strane, dok digitalnim marketingom sami određujete budžet i usmjeravate ga tamo gdje mislite da je potrebno. 

Većina kanala digitalnog marketinga omogućuje vam da sami postavite željenu potrošnju ovisno o tome s kakvim budžetom raspolažete, a neki od njih, kao što je SEO optimizacija, su potpuno besplatni – zahtijevaju samo znanje o temi i vaše vrijeme.

cijene oglašavanja

Zaključak

Iako na prvi pogled digitalni marketing ima nešto više prednosti od tradicionalnog marketinga ne smijemo podcijeniti doseg i mogućnost građenja brand awarenessa tradicionalnog marketinga. 

Također, unatoč različitostima digitalni i tradicionalni marketing mogu uspješno funkcionirati zajedno i donijeti najbolje rezultate za tvrtku. Ovu strategiju češće će primjenjivati velike tvrtke s velikim budžetima za oglašavanje, dok će se mali poduzetnici zbog cijene češće okrenuti digitalnom marketingu. 

Pri izradi vlastite marketinške strategije svakako je najbolje odvagnuti sve opcije, informirati se o cijenama, proučiti kako komunicira vaša ciljana publika i na što najbolje reagira. Tek na temelju toga možete znati koji će vam oblik marketinga najbolje odgovarati. 

Podijelite ovaj članak

Posljednje s našeg bloga

Želite dobivati više upita i povećati prodaju?

Opišite nam svoje poslovanje kako bismo Vam pomogli ostvariti ciljeve.

Primite ponudu