Kako spriječiti da konkurencija klika na vaše Google oglase?

Kako spriječiti da konkurencija klika na vaše Google oglase?

Ako se bavite Google oglašavanjem već ste se sigurno zapitali klikaju li vaši konkurenti na oglase s namjerom da vam potroše budžet, no niste sigurni kako to prepoznati i stati tome na kraj. 

Nažalost, nećemo vas razveseliti vijestima da se takve stvari događaju i konkurenti su nerijetko spremni pokušati izbaciti vas iz utrke za klijente na ovaj način. 

No, imamo i dobre vijesti, a to je da se takozvani “click fraud” može otkriti i zaustaviti prije nego vam počini štetu na budžetu. 

konkurencija oglasi

Što je “click fraud”?

Click fraud ili prevara s klikovima je izraz koji koriste PPC stručnjaci za tehniku kada jedna ili više osoba ili čak računalo klika na plaćene oglase tvrtke kako bi joj istrošili budžet i spriječili da se njeni oglasi prikazuju na rezultatima tražilice ili na Display mreži. 

Ovo se puno češće događa za oglase na pretraživačkoj mreži odnosno Google tražilici jer je konkurentima puno lakše naći oglase putem ključnih riječi nego čekati da se oni prikažu na nekom od portala ili web stranica. 

Većina prevara s klikovima vezana je uz oglašivače koji žele sabotirati svoju konkurenciju povećavajući njene troškove kako bi što ranije u danu dosegli dnevni novčani limit koji su postavili na svoje kampanje.

No, vrlo rijetko može se dogoditi da vlasnici stranica na Google Display mreži namjerno klikaju na vaše oglase kako bi povećali vlastite prihode. 

Istraživanje koje je proveo ClickEase o prevarama s klikovima navodi zabrinjavajuće podatke:

  • 20% svih klikova na PPC oglase rezultat su prevara s klikovima
  • lažni promet stoji tvrtke oko 60 milijardi dolara godišnje
  • broj prevara s klikovima raste u prosjeku 50% godišnje
  • 20% svih svjetskih PPC budžeta potrošeno je uzalud svake godine
  • prevare s klikovima na mobilnim uređajima porasle su 102% između siječnja i travnja 2017. godine.
click fraud

Click fraud raste iz godine u godinu pa se tako proširuju i načini koji se koriste za izvršenje ove vrste prevare:

Konkurenti – kao što smo već rekli, oni koji će najvjerojatnije klikati na vaše oglase kako bi vam počinili štetu i izbacili vas iz igre za taj dan. Konkurenti koji i sami imaju manji budžet na razini tvrtke vjerojatno će angažirati svoje zaposlenike da klikaju na vaše oglase, a mogu uključiti i prijatelje i obitelj. 

Klik farme – neki od većih konkurenata, koji raspolažu i s većim količinama novca mogu za klikanje na vaše oglase koristiti klik farme.

Klik farme su daleko manje mistične nego što zvuče. Vrlo jednostavno, radi se o “postrojenjima” sličnim farmi s gomilama mobitela ili računala na kojima osoba ili osobe klikaju na ono za što im je plaćeno.

Prilično su popularne za povećanje broja pratitelja i lajkova na društvenim mrežama, a mogu se koristiti i za velik broj klikova na Google oglase. 

Botovi – u internetskom okruženju se pod pojmom bota podrazumijevaju softveri koji se integriraju s mrežnim servisima namijenjenim ljudima kao da su i oni sami ljudi.

Zabrinjavajuća je informacija da je su za 40% svog prometa na internetu zaslužni upravo botovi. Upotreba botova za click fraud podrazumijeva instaliranje botova koji se ponašaju kao ljudi na velik broj uređaja, s različitim IP adresama kako bi izgledalo da svaki klik dolazi od različitog korisnika. 

click fraud 2

Što Google radi kako bi vas zaštitio?

S obzirom da i Google zna što se događa njihov Ad Traffic Quality Team ima procese koji se primjenjuju u slučaju nevažećih klikova. Navode kako svaki klik prolazi kroz sofisticirani sustav za prepoznavanje nevažećih klikova i impresija. 

Ako se utvrdi da su određeni klikovi nevažeći Google će ih automatski filtrirati iz vaših izvješća, za njih neće platiti ništa. 

Google nevažećim klikovima smatra:

  • sve ručne klikove s namjerom da se poveća trošak oglašavanja ili profit stranica koje prikazuju oglase
  • klikove alata za automatsko klikanje, botova ili softvera koji prepozna kao obmanjujuć
  • klikove koji nemaju vrijednost za oglašivača kao što je drugi klik dvostrukog klika.

Unatoč trudu njihov sustav nije savršen i mogu mu promaknuti neki od klikova. Najčešće se to događa jer sustav uglavnom cilja automatizirane klikove koje je lako otkriti na temelju njihove IP adrese i ponašanja. 

Problem nastaje kada osoba počne ručno klikati na oglase jer Google Ads neće odmah shvatiti da se radi o prijevari i brojat će ih kao stvarne posjetitelje. Proći će neko vrijeme prije nego sustav shvati o čemu se radi. 

No, Google je tu prilično pošten. Ako uvide da su propustili klikove koji su trebali biti nevažeći, uključili ih u izvješća i naplatili ih mogu vam vratiti novac kroz kredit za oglašavanje u iznosu koji ste izgubili kao rezultat tih klikova. Ti se krediti nazivaju prilagodbama za nevažeće aktivnosti. 

Također, Google vam nudi i mogućnost da se dodatno osigurate od neželjenih klikova tako da blokirate IP adrese s kojih ne želite primati klikove. 

nevažeći klikovi google ads

Izuzimanje IP adrese

Izuzimanjem IP adrese tvrtke najčešće ćete uspjeti blokirati sva računala u toj tvrtki jer tvrtke zakupljuju jednu IP adresu i sva računala u njoj izlaze na internet s jednom jedinstvenom IP adresom. 

Blokiranjem IP adrese onemogućujete prikazivanje oglasa svim korisnicima te IP adrese bez obzira koriste li prave ključne riječi za pretraživanje ili posjećuju stranice na kojima se uobičajeno prikazuju vaši Display oglasi. 

Ponekad se može dogoditi (pogotovo u slučaju manjih tvrtki), da više tvrtki zakupljuje istu IP adresu tako da ćete blokiranjem jedne IP adrese možda blokirati i drugu tvrtku koja vam nije izravni konkurent. 

izuzimanje ip adrese google ads

Tu je na vama da odvagnete je li vam bitnije blokirati tvrtku konkurenta ili vam više znači omogućiti prikazivanje oglasa zaposlenicima tvrtke koja vam nije izravna konkurencija. 

Također, može se pojaviti slučaj da neka tvrtka koristi dinamičku IP adresu. U tom slučaju nećete moći dobiti popis svih IP adresa koje koriste, ali možete blokirati dio njih. Ova situacija će biti dosta rijetka jer većina regulativa zahtjeva da tvrtke imaju statičnu IP adresu. 

Izuzimanje IP adrese još uvijek je moguće samo na razini kampanje. IP adrese koje želite blokirate dodat ćete među postavkama kampanje:

  1. Odaberite željenu kampanju i u izborniku na lijevoj strani kliknite Postavke. 
  2. Kliknite Dodatne postavke i pronađite Izuzimanje IP-a. 
  3. U polje unesite sve IP adrese koje želite blokirati i kliknite Spremi. 

Kako pronaći IP adrese konkurenata?

Za pronalaženje adresa možemo koristiti tri načina – pronalaženje preko računala, preko web stranica za pronalazak IP adrese ili e-mail adrese. 

Najbolje je koristiti kombinaciju oba kako biste potvrdili točnost rezultata. 

Pronalaženje IP adrese preko računala 

  1. Kliknite na “Start” i tamo pronađite opciju “Run”. Ako je nema, upišite “run” u Windows search i pokrenite aplikaciju.
  2. U aplikaciji Run upišite “cmd” i kliknite OK.
kako ptonaći ip adresu 1
  1. Otvorit će vam se command window u kojem možete vidjeti i svoju IP adresu.
kako pronaći ip adresu 2
  1. U nastavku teksta koji je već unesen u command window zalijepite “ping businesswebsite.com” (bez navodnika).
  1. Zamijenite dio “businesswebsite.com” s domenom konkurenta.
kako pronaći ip adresu 4
  1. Pritisnite Enter. Nakon toga će vam se prikazati IP adresa konkurenta.
kako pronaći ip adresu 5

Pronalaženje IP adrese preko web stranica

Danas zaista postoje razne stranice za pronalazak IP adrese, a najlakše ćete ih pronaći ako u tražilicu upišete “Ip checker” ili “ip address checker”. 

Još uvijek vam se može otvoriti puno alata koji samo pronalaze lokaciju IP adrese koju već znate pa ćete morati malo filtrirati rezultate. 

Jedna od takvih stranica za pronalazak adrese je IP checker u koju je dovoljno upisati domenu ili URL stranice za koju želite znati IP adresu i kliknuti check kako biste dobilo podatke. 

domain checker

Pronalaženje IP adrese preko e-mail adrese

  1. Gmail
  • Otvorite mail od pošiljatelja čiju IP adresu želite vidjeti. 
  • Na vrhu maila, u gornjem desnom kutu kraj strelice za Odgovor kliknite na tri točkice.
  • Odaberite Prikaži izvornik.
  • Adresa bi se trebala nalaziti u tablici na vrhu stranice pod SPF. 
  1. Yahoo
  • Otvorite željeni mail i kliknite na Više u traci na vrhu ekrana.
  • Odaberite Pogledaj cijelo zaglavlje. 
  • Pod received pronađite brojeve unutar uglate zagrade – to je Ip adresa koju tražite.
  • nekada vam se može pojaviti adresa pošiljatelja i hosta. Kod adrese hosta pisat će from localhost i nju treba zanemariti. 

Što još možete učiniti?

Još jedna mogućnost na Google Adsu kako biste spriječili konkurente da kliknu na vaše oglase je da prilagodite svoje targetiranje

Ako primijetite da velik broj sumnjivih klikova dolazi s određene geografske lokacije najbolje ju je izuzeti iz svog targetiranja. 

Moguće je isključiti pojedine zemlje, regije, gradove ili određeni poštanski broj. Nažalost, prilikom izuzimanja nećete moći koristiti mogućnost polumjera, odnosno ciljanja određeni broj kilometara ili milja od neke točke. 

Pri ovome morate biti jako oprezni i procijeniti isplati li vam se zaista izuzeti lokaciju na koju sumnjate ako s nje inače dobivate dobar dio stvarnog, kvalitetnog prometa. 

sumniivi klikovi google ads

Kako otkriti da vam konkurenti klikaju na oglase?

Neminovno je da će klijenti nekada kliknuti na vaše oglase – većinom je to u svrhu istraživanja konkurencije i provjere što i kako oni rade. 

Problem se javlja kada netko od konkurenata odluči iskoristiti vidljivost vaših oglasa kako bi vam namjerno istrošio budžet. 

Većina oglašivača oslanja se na Google Ads kako bi im filtrirao nevažeće klikove, ali neke uvide možete steći i sami. 

Najočitiji pokazatelj da nešto nije u redu je nagli porast impresija i klikova u odnosu na prethodno razdoblje. Te Impresije i klikove obično će biti nagomilani u kratkom vremenskom razdoblju, obično u okviru sat vremena. 

kako otkriti da vam konkurenti klikaju na oglase

Kada to primijetite najbolje je pogledati svoj server log ili kontaktirati svog programera da vam to učini i potražiti IP adrese koje uzastopno posjećuju stranicu puno puta zaredom u roku 3 do 5 minuta.

Ovo je najsigurniji način da pristupite IP adresama korisnika koji posjećuju vašu web lokaciju jer ih nije moguće vidjeti u Google Adsu ili Google Analyticsu. 

U krajnjem slučaju možete instalirati neki od 3rd party trackera kao što su ClickCease ili PPC protect

Umetanjem dijela koda ili predloška za praćenje u postavkama računa omogućit ćete im praćenje IP adrese, datuma, vremena, lokacije, uređaja i ostalih bitnih metrika za svaki primljeni klik.

Ako prepoznaju da netko od korisnika klika na vaše oglase zabrinjavajuć broj puta softver će vam poslati e-mail s upozorenjem. 

Zaključak

  • click fraud je tehnika pri kojoj osoba ili bot namjerno klika vaše oglase kako bi vam istrošila dnevni budžet i zaustavila prikazivanje vaših oglasa
  • click fraud mogu raditi stvarne osobe, botovi ili klik farme
  • Google vas pokušava zaštiti eliminiranje nevažećih klikova iz izvješća i nenaplaćivanjem istih
  • dodatna je opcija da izuzmete IP adrese konkurenata ili bilo koje IP adrese koje prekomjerno klikaju na vaše oglase
  • IP adrese moguće je pronaći putem računala, specijaliziranih web stranica i e-maila
  • da vam netko klika na oglase s lošim namjerama možete otkriti po velikom povećanju klikova i impresija ili instaliranje 3rd party trackera koji će pratiti za vas i izvještavati vas o promjenama

Želite dobivati više upita i povećati prodaju?

Opišite nam svoje poslovanje kako bismo Vam pomogli ostvariti ciljeve.

Primite ponudu