Digitalni marketing ima mnogo prednosti u odnosu na tradicionalno oglašavanje – svaki segment je mjerljiv pa točno znate svoj povrat na investiciju (ROI), možete prikazivati precizno ciljane oglase koji točno odgovaraju na korisnikov upit, možete ponovno prikazivati oglase korisnicima koji nisu kupili i još mnogo toga.
PPC model (pay-per-click) radi, kako mu samo ime govori, po principu plaćanja po kliku. Na taj način ste osigurani da ne trošite novce bez ikakvog efekta i da plaćate samo kada netko pokaže određenu razinu interesa za vašu uslugom.
No postoji jedan potencijalni izazov kojeg mora biti svjestan i vlasnik poslovanja i marketing agencija koja mu vodi oglašavanje, a taj izazov je : „Kako spriječiti konkurenciju da mi potroši marketinški budžet?“
Što je ‘Click fraud’?
Click fraud je svaki klik na oglas, element web stranice ili sadržaj s jedinom svrhom povećanja prihoda od klikova ili trošenja marketinškog budžeta.
Može uključivati slučajne klikove uzrokovane nametljivim implementacijama oglasa, lažne klikove konkurentskih oglašivača, zlonamjerne botove i još mnogo toga. Svi „lažni“ i zlonamjerni klikovi kategoriziraju se kao nevažeći promet.
Nevažeći promet uglavnom dolazi od slučajnih klikova, ali u posebno kompetetivnim tržištima također dolazi i od konkurenata koji pokušavaju sabotirati vaše marketinške napore na način da potroše vaš dnevni limit budžeta rano u danu.
Da pojasnim, Google Ads funkcionira na način da oglašivač odredi dnevni marketinški budžet koji je spreman potrošiti.
Kada dođete do dnevnog limita, vaši će se oglasi prestati prikazivati kako nebi potrošili više od određenog iznosa. Vaš konkurent može rano u danu poklikati vaše oglase, potrošiti vaš dnevni budžet i vaši se oglasi neće prikazivati do kraja dana.
No, konkurenti nisu jedina opasnost.
Postoje profesionalne tzv. „Klik farme“ koje koriste napredne programe, botove i web crawlere koji su puno brži od ljudi i rade neprestano te mogu generirati tisuće lažnih klikova dnevno.
Naravno, ovaj je problem više izražen na visoko kompetitivnim tržištima kao što su Sjedinjene Američke Države, Ujedinjeno Kraljevsto i slične zemlje.
Kako Google rješava ‘Click fraud’?
Google ima preko 100 kompleksnih algoritama koji uključuju napredne filtere koji uzimaju u obzir prethodne aktivnosti, gledaju IP adresu, vrijeme provedeno na stranici i sl. te preko njih pokušavaju identificirati i spriječiti nevažeći promet te refundirati oštećenu stranku.
Na primjer, često se zna dogoditi da pri početku kampanje, dok imate malo klikova, možete imati CTR (omjer klikova i prikazivanja oglasa) 200 ili 300%.
Vjerojatno bi se pitali kako je moguće da je oglas vidjela 1 osoba, a imam 3 klika na oglas?
Moguće je zato jer je osoba u ovoj situaciji, vrlo vjerojatno, uz klik na vaš oglas također kliknula i na ekstenzije oglasa. Odnosno, recimo da korisnik vidi oglas za stol, ali prije nego što klikne na njega, u drugom tabu prvo otvori sitelink ekstenziju ‘stolice’ i ‘o nama’ te zatim klikne na oglas za stol.
To su 3 klika od jedne stvarne osobe sa stvarnim interesom, ali Google će identificirati da je to, u principu, samo jedna radnja te će vam refundirati potrošene novce što prije moguće i maknuti spomenute klikove iz izvještaja.
Mnogo je uobičajenih razloga za povećani promet koji ne uključuju nevaljane interakcije. Međutim, ako sumnjate da je na vaš račun doista utjecala nevaljana aktivnost, Google će istražiti vaš račun.
Google koristi različite signale i algoritme (u koje mi nažalost nemamo uvid), uključujući podatke o klikovima i prikazima, kako bi identificirao izvore nevaljanih aktivnosti.
Imajte na umu da Google procesuira oko 99 000 pretraga svake sekunde tako da će trebati nekoliko dana da rješe vaš problem. Kada zatražite istragu, podijelite što više podataka o prometu koji vas brine kako bi olakšali i ubrzali proces.
Kako se vi možete zaštititi od “Click frauda”?
Postoji nekoliko načina na koji vi možete preuzeti inicijativu i osigurati se od prevare s klikovima.
Ručno
Jedan od načina na koji možete spriječiti ili umanjiti efekt ‘Click fraud’-a je tako što ćete ručno unijeti IP adrese kojima ne želite prikazivati vaše oglase.
To možete učiniti na slijedeći uputstva :
- Kliknite na kampanju u koju želite unijeti promjene
- Kliknite na postavke kampanje
- Kliknite na ‘Additional settings’ (dodatne postavke)
- Kliknite na IP exclusions
- Unesite IP adrese kojima ne želite prikazivati oglase
Kako pronaći IP adrese tih korisnika?
Jedan od alata koji vam omogućuje vidjeti IP adrese vaših posjetitelja je Clicky.
Nakon što se registrirate, postavite kod za praćenje na svoju stranicu i moći ćete vidjeti svakog posjetitelja koji je došao na vašu stranicu.
Klikom na ‘Most active’ možete vidjeti najaktivnije posjetitelje te klikom na korisnika možete vidjeti:
- Koliko su puta posjetili web stranicu
- Koliko su radnji napravili na stranici
- Koliko su se dugo zadržali na web stranici
Trebali bi analizirati jednog po jednog korisnika te zaključiti jesu li to pravi posjetitelji ili netko tko vam želi potrošiti novce.
Ako posjetitelj ima puno pregleda, ali radi vrlo malo radnji i vrlo se kratko zadržava na vašem webu, vjerojatno se radi o nekom zlonamjernom.
Tada ćete njegovu IP adresu kopirati u postavke Google Ads kampanje kako mu nebi više prikazivali oglase.
Prva opcija je besplatna, ali ako imate puno posjetitelja potrošit ćete puno vremena jer morate ručno analizirati svakog korisnika te kopirati njegovu IP adresu u sve kampanje iz kojih ga želite isključiti.
Automatski
Na sreću, postoje i Click-fraud-prevention software-i koji detektiraju i blokiraju click fraud.
Dva najpoznatija i najbolja click-fraud.prevention alata su Clickcease i Clickguard.
Značajke
Oba navedena alata imaju prilično slične značajke, a to su :
- Obaviještavanje
- Praćenje aktivnosti na stranici
- Praćenje provedenog vremena na stranici
- Praćenje IP adresa
- Praćenje ključnih riječi
- Automatsko refundiranje
- Procjena rizika
Pravila
Iako su alati automatizirani, vi možete postavljati pravila kojima ćete reći alatu koje aktivnosti dozvoljavate na svom računu, a koje ne.
Primjerice, možete postaviti pravilo da dozvoljavate :
- Do 2 klika u roku 10 minuta s iste IP adrese
- Do 5 klikova u roku 7 dana s iste IP adrese
- Kada korisnik prekrši pravilo, ne vidi oglase 7 dana
Ako ste postavili pravila na taj način i netko klikne 2 puta na Vaš oglas u 10 minuta, Clickcease će automatski blokirati tu IP adresu i neće joj više prikazivati oglase sljedećih 7 dana.
Ostala pravila uključuju :
Blokiranje VPN – blokiranje svake IP adrese koja koristi VPN
Razlika između programa Clickcease i Clickguard
S obzirom da se radi o alatima koji imaju istu svrhu, većina pravila koje možete postaviti se nalaze u svim alatima, ali naravno postoji nekoliko razlika. Uglavnom istom problemu pristupaju na drugačiji način tako da vi sami za sebe morate vidjeti što bolje odgovara vašem načinu poslovanja.
Za razliku od Clickguarda, Clickcease vam omogućuje odabrati industriju u kojoj radite te vam na temelju toga predlaže pravila koja bi trebali primjeniti na vaš račun.
To je sjajno za početnike koji nemaju puno iskustva s ovakvim alatima ni trošenjem novca od strane konkurencije, ali uzmite u obzir da su to samo smjernice – vi ste ti koji bi na kraju krajeva trebali znati što vam je u redu, a što nije.
Clickcease, za razliku od Clickguarda, vam omogućuje pratiti aktivnost korisnika. Odnosno, u analitičkom izvještaju možete vidjeti IP adrese svojih posjetitelja. Zatim možete kliknuti na bilo koju IP adresu i vidjeti snimku njihovog ponašanja na stranici te blokirati/odblokirati korisnike po želji.
Clickguard nema tu mogućnost, ali za razliku od Clickcease možete blokirati na temelju konverzija. Odnosno možete odrediti da npr. Ako korisnik klikne na oglas 3 puta, a ne napravi ni jednu konverziju automatski završi na blok listi.
Još jedna razlika je blokiranje na temelju provedenog vremena na stranici. Clickcease vam omogućuje blokirati bilo koju IP adresu koja je kliknula na oglas i provela manje od npr. 5 sekundi na stranici.
Clickguard je tom problemu pristupio malo drugačije jer vam omogućuje blokirati korisnike na temelju pregledanih stranica, odnosno možete blokirati svaku IP adresu koja je kliknula na oglas i pregledala npr. manje od 3 stranice.
Zaključak
- Click fraud je svaki klik na oglas, element web stranice ili sadržaj s jedinom svrhom povećanja prihoda od klikova ili trošenja marketinškog budžeta.
- Može uključivati slučajne i dvostruke klikove, ali i zlonamjerne klikove vaših konkurenata ili botova.
- Kada Google detektira click fraud, refundirati će oštećenu stranku te maknuti nevažeći promet iz izvještaja.
- Google ipak nije savršen, te se možete sami zaštititi ručno (tako što nećete prikazivati oglase tim IP adresama) ili tako što ćete uzeti click-fraud-prevention software.