Pandemija koronavirusa u potpunosti je promijenila tržište koje poznajemo i na kojem smo navikli poslovati. Neke industrije koje su do pandemije bile visoko profitabilne doživjele su značajan pad dok druge više ili manje uspješno stagniraju ili doživljavaju ubrzan procvat.
Ako ste i sami u fazi gdje želite unaprijediti svoje poslovanje i za to namjeravate koristiti Google oglase bilo bi dobro istražiti u kojem se smjeru vaša industrija kreće i pretražuju li ljudi još uvijek ono što im želite ponuditi.
U nastavku donosimo nekoliko načina na koje ćete to najlakše otkriti.
1. Google Trends
Google Trends je besplatni alat pomoću kojeg na jednostavan način možete vidjeti što ljudi pretražuju na internetu u određenom trenutku i na određenom geografskom području.
Upišite pojam koji odgovara vašem poslovanju u tražilicu, na primjer, uređenje vrta. Google Trends ponudit će vam da odaberete pojam za pretraživanje ili cijelu temu Google Ads oglašavanja.
Za upisani pojam dobit ćete podatke o lokaciji, interesu kroz vrijeme, kategorijama i mjestu pretraživanja (sve možete podešavati u padajućem izborniku). Također, dobivate podatke o tome u kojim se dijelovima, u ovom slučaju Hrvatske, odabrani pojam najčešće pretražuje.
Dobit ćete i uvid u povezane upite i teme što je odlična prilika da pronađete nove ključne riječi u svrhu oglašavanja.
Postupak je najbolje ponoviti sa svim idejama koje imate, a dobit ćete važan uvid u to gdje vam se, kada i kako najbolje oglašavati.
Google Trends vam također otkriva koje još pojmove korisnici pretražuju kada pretražuju i vaše ključne riječi. Na primjer, ljudi koji traže “uređenje vrta” također imaju tendenciju da traže “uređenje vrta i okućnice”.
U Google Trends dostupne su dvije opcije za povezane upite: najpopularniji te u porastu. Ne samo da ovo pruža izvrsnu priliku za pronalaženje više ključnih riječi (tj. onih na koje možda niste pomislili), već vam pomaže i da bolje razumijete potrebe vašeg potencijalnog kupca i njihov način pretraživanja.
Google Trends omogućuje vam da vidite gdje je (tj. država, grad, podregija) upit za pretraživanje najpopularniji. To može odgovoriti na temeljno pitanje: gdje su vaši proizvodi ili usluge najpotrebniji?
Pa tako možemo vidjeti da se za pojam “uređenje vrta” u Hrvatskoj najviše pretražuje u Osječko – baranjskoj županiji, Zagrebačkoj, Primorsko – goranskoj i Splitsko – dalmatinskoj županiji te u samom gradu Zagrebu.
S ovom informacijom možete targetirati svoj oglašavanje samo na regije s najvećim interesom ili je koristiti kako biste povećali licitacije za određena područja ako ipak targetirate cijelu Hrvatsku.
Google Trends vam omogućuje usporedbu dva ili više pojmova oko kojih se dvoumite.
Upišite početni pojam i pretražite ga. Da biste dobili usporedbu kliknite na “Usporedite” pri vrhu ekrana i odaberite pojam za usporedbu.
Opet ćete dobiti informacije o interesu kroz vrijeme za oba pojma, usporednu raščlambu prema regijama te povezane upite za svaki od pojmova.
Mi smo “uređenje vrta” usporedili s pojmom “uređenje okućnice”. Odmah vidimo da je interes kroz vrijeme veći za pojam “uređenje vrta”.
2. Google Ads Automated Insights
Google Ads Automated Insights novi je dodatak Google Ads sustavu koji podatke iz Google Trenda uvozi na vaš Google Ads račun. U njemu ćete moći vidjeti trenutno aktualna pretraživanja, uvide u dražbe i specifična predviđanja interesa za vaš račun.
Na primjeru sa slike, netko tko se bavi maloprodajom opreme za boravak u prirodi može vidjeti da su pretraživanja vezana uz šatore trenutno u porastu i da im konkurenti uzimaju dio impression sharea zbog čega gube konverzije. Također, mogu vidjeti predviđanja o tome da će pojam skijanje biti popularan u studenom pa sukladno tome prilagoditi kampanje.
Dodatno, na temelju pojmova koji se trenutno najviše pretražuju generira prijedloge za daljnje oglašavanje u istim ili srodnim kategorijama te pruža uvide u geografske podatke o popularnosti pojedinih trendova.
Korištenjem ovog dodataka možete se brže i lakše prilagoditi tržištu te steći prednost pred konkurencijom. No, pripazite da ne upadnete u zamku konstantnog mijenjanja ciljeva kampanja i preuskog targetiranja čime potencijalno možete smanjiti učinkovitost oglasa.
Google Automated Insights za sada su dostupni samo u SAD-u i Velikoj Britaniji, a kroz par mjeseci Google će ih omogućiti oglašivačima iz svih dijelova svijeta.
3. Google Analytics Benchmark Report
Google Analytics Benchmark Report dio je Google Analyticsa koji omogućuje usporedbu vaših podataka s industrijskim podacima drugih tvrtki koje dijele svoje podatke.
To pruža vrijedan kontekst, pomažući vam da postavite značajne ciljeve, steknete uvid u trendove koji se javljaju u vašoj industriji i saznate kako stojite u odnosu na konkurenciju.
Da biste vidjeli izvještaje ulogirajte se na svoj Google Analytics račun i u izborniku na lijevoj strani odaberite Izvješća – Publika – Komparativna analiza.
Ovo izvješće omogućava vam uvid u tri dimenzije:
- Kanali – uspoređuju podatke o vašim kanalima (organski promet, društvene mreže, direktni promet…) s referentnim vrijednostima za svaki kanal.
- Lokacija – uspoređuje podatke o vašoj zemlji / teritoriju s referentnim vrijednostima za svaku zemlju / teritorij iz kojeg primate promet.
- Uređaji – uspoređuju podatke uređaja (stolna računala, mobilni uređaji, tableti) s kojih primate promet s referentnim vrijednostima za promet s pojedinog uređaja.
Vrijednosti u tablici pokazuju postotak za koji je vaša stranica bolja ili lošija od industrijskog prosjeka. Pozitivna vrijednost ukazuje na to da vaša stranica nadmašuje referentnu vrijednost. Negativna vrijednost ukazuje na to da vaša stranica ima slabije rezultate od referentne vrijednosti.
Na vrhu svakog izvješća nalaze se filtri koji vam omogućuju da sami definirate mjerilo prema kojem želite usporediti svoje podatke:
- Grana djelatnosti – možete odabrati između 1600 različitih kategorija
- Zemlja / regija – omogućuje vam da ograničite podatke o benchmarkingu na određenu državu ili teritorij
- Veličina prema dnevnim sesijama – možete odabrati između sedam klasifikacija od 0 do 1000.000+. Na taj način možete vršiti usporedbu sa partnerima koji imaju sličnu razinu prometa na svojoj stranici.
Nakon što unesete filtere sustav će vam pokazati s koliko se ukupno partnera uspoređujete.
Važno je zapamtiti da se vrijednosti odnose na cijelu industriju, a ne na određenu nišu u kojoj poslujete (na primjer, pokazuje kategoriju za sportove, a vi se bavite samo sportom za djecu). Stoga bi vam se pojedini podaci mogli činiti prilično veliki, ali i to treba gledati u svjetlu prethodno navedene činjenice.
4. Google Keyword Planner
Google Keyword Planner Google-ov je alat koji omogućuje generiranje ključnih riječi zajedno s podacima o pretraživanjima i procjenama uspješnosti. Generirat će ih na temelju vaših prijedloga ili URL-a web stranice.
Nakon unosa prijedloga ili URL-a Google će vam ponuditi svoje ideje za ključne riječi. Na tom popisu nalazit će se sve ključne riječi koje ste sami unijeli te povezana pretraživanja koja imaju veze s njima. Već tu, ovisno o broju ponuđenih ideja, možete dobiti dobar osjećaj kolika je potražnja za onime što nudite. Što više ideja, to bolje za vas. Ako među idejama vidite neke riječi za koje smatrate da bi vam posebno koristile ponovite pretraživanje s njima i sličnim izrazima kako biste dobili još relevantnije prijedloge.
Željene ključne riječi potrebno je označiti i dodati u plan. Nakon toga moguće je vidjeti povijesne metrike za njih.
U izborniku na lijevoj strani odaberite Ključne riječi. Nakon toga, na vrhu stranice odaberite Povijesni mjerni podaci.
Sustav vam predefinirano pokazuje podatke za posljednjih 12 mjeseci, ali raspon je moguće prilagoditi i na prošli mjesec, prošla 24 mjeseca, sve dostupno ili osobno prilagoditi odabrati raspon.
U tablici i na grafikonu možete vidjeti kako su se pretraživanja za ključne riječi kretala u vašem odabranom razdoblju.
Tako možete vidjeti kako se kretao interes za točne riječi za koje se želite oglašavati i odrediti je li sada pravo vrijeme za pokretanje kampanja.
5. Google Intelligence Events
Google Intelligence Events je dio Google Analyticsa čiji je cilj pomoći vam otkriti važne promjene u podacima kako biste na njih mogli reagirati. Google Intelligence Events nastoje objasniti trendove, promjene i prilike koje mogu utjecati na vašu tvrtku.
Na primjer, Analytics vam može signalizirati na neuobičajeno nizak broj novih korisnika, što će vam pružiti priliku za rad na akviziciji novih korisnika prije nego što se taj pad pretvori u dugoročni trend.
Ova funkcionalnost također vam pruža mogućnost postavljanja pitanja o vašim podacima (dostupno na mobilnoj aplikaciji).
Da biste pristupili Google Intelligence Eventsu putem desktopa pozicionirajte se na početnu stranicu ili odaberite neko od izvješća i u gornjem desnog kutu pronađite ikonu Uvidi.
Tu ćete pronaći uvide koje je Google Analytics izdvojio za vas. U kartici Uvidi nalaze se novi nepročitani uvidi koji se nakon otvaranja automatski spremaju u karticu Pročitano. Ako neki od uvida smatrate posebno važnim možete ga spremiti klikom na tri točkice kraj uvida i kasnije pronaći u kartici Spremljeno.
Nakon što otvorite željeni uvid prikazat će vam se objašnjenje uvida s uputom što biste trebali sljedeće učiniti.
Kao što smo spomenuli na mobilnoj aplikaciji Google Analytics moguće je uz prethodno objašnjenje funkcionalnosti Google Intelligence Eventima postaviti i pitanja.
Uđite u Google Analytics mobilnu aplikaciju, odaberite izbornik i u njemu odaberite Uvidi. Prikazat će vam se isti uvidi kao na desktop verziji koje možete otvoriti, ali ih nije moguće spremati.
Također, na vrhu ekrana vidjet ćete ikonu za pretraživanje koja otvara mogućnost postavljanja pitanja.
Ponudit će vam se neka od predefiniranih pitanja kao što su Trend korisnika, Trend sesija i Najpopularnije zemlje, ali ih Google Analytics neće razumjeti u hrvatskoj verziji.
Najbolja je opcija postaviti pitanja koja će Google Analytics razumjeti na engleskom jeziku. Sam Google daje neke od prijedloga pitanja koje možete postaviti ovisno o kategorijama.
Kategorija | Pitanje |
Osnovna pitanja | “How many users did we get yesterday?” “Where is my traffic coming from?” “How many new users did we get last week on mobile?” |
Zašto pitanja (why) | “Why did my traffic drop?” “Why is my bounce rate increasing?” “What are the reasons revenue increase last week?” |
Pitanja vezane uz anomalije | “Is there a problem with paid search?” “Is Canada traffic normal?” “Is there anything unusual?” |
Pitanja vezana uz izvedbu | “Which channel converted the best for [Goal X]?” “Which landing pages with over 500 sessions have the worst bounce rates?” |
Pitanja vezana uz trendove | “Trend of new users this month?” “Graph of sessions from Chicago vs Seattle in December?” “Percent of Direct traffic over time?” |
Pitanja vezana uz usporedbu podataka u različitim vremenskim razdobljima | “Conversion rate for referrals vs organic search?” “Average time on page for mobile vs desktop?” “How many [EventAction] did we have in February vs January?” |
Pitanja vezana uz udjele i postotke | “Share of sessions by browser?” “What percent of sessions in the U.S. are from social?” “What share of sessions are from women?” |
Kompleksna pitanja – kombinacija prethodnih kategorija | “How did share of new users compare in January for Firefox vs Chrome?” “Trend of new users this year vs last year.” |
Ovaj feature može odgovarati čak i na pitanja specifična za pojedine skupine korisnika kao što je vidljivo u tablici.
E-commerce | “Which products had over 200 unique purchases?” “What is our conversion rate in Spain?” “Share of revenue by country last quarter?” |
Oglašivači | “Top campaigns by [Goal X] conversion rate?” “Which banner ad content performs best?” “Which paid search keywords convert the best?” |
Blogovi i portali s vijestima | “Which [Custom Dimension for Article] got the most views yesterday?” “What share of people on [Page] are female?” “Trend of pageviews for [Author X]” |
Na pitanje “Trend of new users las month” kao odgovor bismo dobili sljedeći graf na kojem možemo označiti određeni dan i vidjeti broj korisnika:
Koristeći sve prethodno navedene alate ili samo neke od njih možete dobiti dobar uvid o potražnji i općenitom stanju na tržištu. Na temelju tih saznanja moći ćete donijeti kvalitetne odluke o tome u koje vrste oglašavanja trebate uložiti ili trebate li uopće sada ulagati u marketing.