John Wanamaker, američki trgovac rekao je jednu od najpoznatijih izreka u vezi marketinga : „Polovica novca uloženog u marketing je bačeno; problem je što ne znam koja polovica“.
To je bila žalosna činjenica s kojom su se tadašnji marketinški stručnjaci morali pomiriti; nije se moglo znati koliko je ljudi čulo oglas na radiju ili vidjelo jumbo plakat na glavnom trgu.
Pojavom interneta dogodila se marketinška revolucija; danas znamo koji oglasi daju najbolje rezultate, koliko nam je ljudi posjetilo web stranicu i preko kojih kanala dobivamo promet.
No, ako želimo maksimalno povećati efikasnost i znati koliko prometa donosi svaki post trebamo koristiti UTM linkove.
Što su UTM linkovi?
UTM znači Urchin Tracking Module. Ukratko, to je dio koda koji se umetne poslije URL-a kako bi Google mogao preciznije pratiti izvor prometa.
Uobičajen, koristi se 5 parametara koji se mogu pratiti : source, medium, campaign name, content i term. Parametri source, medium i campaign su obavezni, a content i term možete koristiti ako želite još detaljnije opisati izvor prometa.
Recimo da se već oglašavate na Google Adsu, imate nekoliko kampanja i sada radite oglas za vašu Božićnu kampanju u kojoj prodajete zimske cipele.
Kako bi znali koliko je točno klikova i konverzija stiglo preko oglasa te kampanje za njegov URL postavili bi UTM link koji bi izgledao otprilike ovako : www.mojastranica.com?utm_source=facebook&utm_medium=paid&utm_campaign=bozicna-kampanja&utm_term=zimske-cipele&utm_content=oglas1.
UTM parametri
Iako na prvi pogled izgleda komplicirano, primjetit ćete da su na glavni URL (www.mojastranica.com) samo dodani UTM parametri koje smo gore spomenuli. Što ti parametri točno znače?
Source – određuje izvor prometa, odnosno s koje su stranice korisnici došli (Facebook, Google, YouTube, Instagram…)
Medium – određuje medij, odnosno na koji su način stigli na stranicu (organic, paid, referral, newsletter…).
Campaign – naziv kampanje u kojoj je oglas na kojeg su korisnici kliknuli, u ovom slučaju “bozicna-kampanja”
Term – označava ključnu riječ za koju se oglašavate, na primjer zimske cipele. Ovaj se parametar rjeđe koristi jer se UTM linkovi najčešće koriste na društvenim mrežama, a na društvenim mrežama ne ciljamo publiku prema ključnim riječima već prema interesima i demografiji. Ako koristite UTM linkove pri Google Ads oglašavanju, u ovaj ćete parametar upisati ključnu riječ za koju se prikazuje oglas.
Content – Ovaj se parametar koristi kako bi mogli razlikovati oglase. Recimo da u kampanji „Božična kampanja“ imate 2 oglasa i želite testirati reagiraju li ljudi bolje na oglas sa slikom cipela koje su obučene na nogu ili sliku samo cipela na podlozi. Za prvi biste oglas u content napisali „obucene-cipele“, a u drugi „cipele-podloga“, te ih na taj način razlikovali i znali koji oglas ima bolje rezultate.
Kako kreirati UTM link?
UTM linkove možete jednostavno kreirati pomoću Campaign URL Buildera
Kako bi pratili rezultate pomoću Google Analyticsa, u izborniku s lijeve strane odaberete Izvješća 🡪 Akvizicija 🡪 Akvizicija prometa i vidjet ćete sesije sortirane prema parametrima source/medium.
Bitly
Sad kada znate sve što trebate o UTM linkovima, vrijeme je da saznate i za Bitly. Bitly je alat za skraćivanje linkova.
Vjerojatno ste i sami pretpostavili da, ako na Facebook post od 2 rečenice postavite ogroman link koji je i duži od vašeg posta nećete ispasti baš profesionalni.
Zato prije objavljivanja, kreirate link u Campaign URL Builderu, odete na Bit.ly, unesete svoj link i kliknete Shorten.
Bitly će vam izbaciti kratki link koji izgleda ovako : https://bit.ly/39iCn0y i spremni ste za objavljivanje.
Kada koristiti UTM linkove?
UTM linkove najčešće koristite kada postavljate mnogo sadržaja na društvene mreže.
Na primjer, svoju stranicu promovirate na nekoliko društvenih mreža: oglašavate se na Facebooku, pišete objave za svoj Facebook page, pišete članke na LinkedInu i postavljate video sadržaj na YouTube.
Svaki put kada objavljujete novi sadržaj na kojem postavljate link koji vodi na vašu web stranicu, link ćete kreirati pomoću Campaign URL Buildera te upisati odgovarajuće parametre.
Na taj način ćete znati koji kanali i kakav tip sadržaja donosi najviše prometa i daje najbolje rezultate te u kojem vam je smjeru isplativo ulagati svoje vrijeme.
UTM linkove možete koristiti i u Google Ads oglašavanju, ali s obzirom da Google Ads i sam prati rezultate kampanja, oglasa i ključnih riječi te se može povezati s Analyticsom, češće se koriste na društvenim mrežama.
Ako koristite e-mail marketing i šaljete newslettere pomoću Mailchimp-a ili sličnog alata korištenjem UTM linkova možete razlikovati linkove i saznati koji linkovi donose klikove.
To možete učiniti tako da campaign, source i medium ostavite identičnima, a razlikujete ih u content parametru. Na taj način možete, na primjer, testirati na kojoj je poziciji u newsletteru najbolje postaviti link.
Najbolje prakse pri korištenju UTM linkova
- Uspostavite pravilo imenovanja UTM linkova
Ključno je, odmah u startu, uspostaviti pravilo imenovanja UTM linkova koje će koristiti cijeli vaš tim.
Ako polovica vašeg tima, pod parametar source, koristi “facebook.com”, a druga polovica “facebook”, nećete dobiti čiste podatke.
Prije pokretanja kampanje dogovorite se kako ćete nazvati parametre. To podrazumijeva imena za različite medije (social ili social media, search ili paid search) te izvore prometa (facebook ili facebook.com)
Velika i mala slova i razmaci također utječu na praćenje; Facebook i facebook nisu ista stvar u kontekstu UTM linkova. Generalno se u praksi svi linkovi pisu malim slovima.
- Koristite lako razumljiva imena
Radi lakše preglednosti i organizacije, imena parametara campaign, source i medium moraju biti lako razumljiva.
Kod parametara term i content ćete naravno upisati ono što vam odgovara u kontekstu sadržaja kojeg objavljujete, ali prva tri parametra bi na prvi pogled trebao moći prepoznati svatko tko razumije što su UTM linkovi.
Zaključak
- UTM parametri su dio koda koji se dodaju na postojeći URL kako bi Google Analytics mogao preciznije pratiti izvor prometa
- Razlikujemo 5 UTM parametara : Source, Medium, Campaign, Term i Content
- Parametri Source, Medium i Campaign su obavezni, a Term i Content možete koristiti ako želite dodatno povećati preciznost praćenja
- UTM linkove možete kreirati pomoću Campaign URL Buildera
- Prije objavljivanja, link kreiran pomoću URL Buildera skratite uz pomoć Bitly-a